Demokracie je překonaná!
Demokracie je překonaná!
Agáta Pilátová
(Týdeník Rozhlas, 49/2012)
Byl žákem proslulé zlínské Baťovy školy práce, jedním z „Baťových mladých mužů“, maturoval na obchodní akademii, promoval na Vysoké škole politické a sociální. V šedesátých letech pracoval v Československém rozhlase jako reportér a pobyl tam sedm let. Pak ho profesní cesty vedly od Literárních novin k samizdatové edici Petlice, kterou založil, i k dalším aktivitám v disentu. Po roce 1989 vydal řadu knih, například romány Jak se dělá chlapec či Loučení k panně, pravidelně píše fejetony do Lidových novin. Spisovatel a fejetonista, autor několika desítek knih a stovek fejetonů i politických textů, zpěvák s příjemným barytonem - Ludvík Vaculík.
Začněme rozhlasem, kde jste v šedesátých letech působil ve vysílání pro mládež. Chodil jste po školách i pracovištích a v reportážích zpracovával aktuální, na svou dobu velmi odvážná kritická témata.
Já šel do rozhlasu v době, kdy se tam začalo pracovat jinak než předtím. Už se hlásil takzvaný obrodný proces, objevovala se kritická publicistika. Když mě vyzvali, abych vstoupil do mládežnické redakce, pozvali mě na pohovor, kde jsem řekl, soudruzi, já nevěřím na vedoucí roli dělnické třídy, nevadí to? A oni se rozesmáli a já viděl, že mohu do rádia vstoupit.
Kdo v té redakci tehdy byl?
Třeba Dáša Maxová, Josef Kleibl, Ferdinand Smrčka, Jiří Kolář, Kamil Horák a další.
Jak vzpomínáte na své rozhlasové působení?
Nutíte mě, abych vzpomínal na něco, co bylo, ale to já obyčejně nedělám. Ale su rád z jedné věci: z mých tehdejších pořadů nebo článků není nic, co by mohl někdo objevit a použít proti mně. Nemám žádný článek, který by se proti mně dal vytáhnout, z Rudého práva ze mne nic neocitujou, protože já tam nikdy nepsal.
Vaše reportáže byly odvážné, osobité, obohatily rozhlasovou publicistiku a určitě přispěly ke změně společenského klimatu šedesátých let...
Jednal jsem podle své povahy, dělal jsem takzvané problémové pořady. Ožehavé téma obvykle dali Vaculíkovi. Nojo, a Vaculík šel, dělal čtrnáct dní pořad, snažil se, aby to bylo jó něco. Jenže často se stalo, že se to nakonec nevysílalo.
Některé reportáže vám sice zatrhli, ale spousta se jich vysílala.
Až mě překvapovalo, jak příznivě byly přijímány i v tehdejší redakci vysílání pro děti a mládež. Dokonce mě navrhli na státní vyznamenání, a představte si, já ho opravdu dostal! Zvítězila tím vlastně celá mládežnická redakce, protože jejich progresivní směr tím dostal razítko. Jenže v týž den, kdy mi to vyznamenání dávali, se vysílal jeden můj pořad, za který mě chtěli nechat komunisti z rozhlasu vyhodit.
Jak to dopadlo?
Vedení redakce jednalo, jak z toho. Chápal jsem, že po zásahu shora se něco stát muselo. Řekli mi, abych si vybral fabriku, do které chci na měsíc jít. A já si vybral tu, z níž jsem přišel: Baťovy závody ve Zruči nad Sázavou.
„Zlatá šedesátá“ jste prožíval velice intenzivně. Co si myslíte o dnešku?
Šedesátá léta považuju za dobrá, nic lepšího nemůže přijít. Svět se bude už jen pomalu zhoršovat.
To je velmi pesimistický názor, proč si to myslíte?
Protože to vidím, vy ne? Všecko se přece zhoršuje. Například mizí služby a nastupuje nespolehlivý obchod. Zhoršily se hlavně styky a vztahy mezi lidmi; pokud nejsou pracovně a služebně předepsané, není mezi lidmi žádný skutečný kontakt. Svět je plný cizích lidí, ne příbuzných.
Když přišla normalizace, založil jste edici Petlice. Co vás k tomu přimělo? A tušil Jste, že to bude mít velký význam i pro budoucnost literatury?
Byla to doba, kdy autoři psali knížky, které nesměly vycházet, a já hledal způsob, jak je dostat ke čtenářům. To byl pro mne podnět k založení Petlice. Ale jak je ta činnost významná, to jsem si uvědomil, až když mě začala pronásledovat Státní bezpečnost.
Nečekal jste to?
Ne, myslel jsem si, že se prostě opisují knížky, kvůli tomu že se přece nemůže nic stát. Znal jsem některé předpisy a dbal na to, aby se neporušoval zákon. Věděl jsem, že to musí mít formu rukopisu, který autor může někomu dát přečíst - to nebylo nic protizákonného! Písařka dostávala stejnou odměnu jako písařky v oficiálním nakladatelství, svou činnost přihlásila na národním výboru a platila z ní daň. V našem počínání se vlastně nenašla závada. Přesto knížky zabavovali, kde na ně přišli.
Nikdy se jim to ale nepodařilo zlikvidovat.
Ukázalo se, že samizdat má ještě jeden význam: dali jsme znamení, že tady existuje odpor, byla to informace i pro zahraničí. Mírou úspěchu Petlice bylo také to, když třeba Šotolovi vydali knížku pod podmínkou, že ji nedá do Petlice. To jsme přece chtěli! Nebo když jsem jednou přišel k panu Seifertovi a on se mi omlouval: Pane Vaculíku, přišli za mnou z nakladatelství, že rukopis, který jsem vám dal - byl to myslím Morový sloup - mi vydají. To byl přece náš úspěch!
Dělal jste proti režimu spoustu věcí, ale věřil jste, že jednou padne?
Nečekal jsem, že se toho já dožiju, opravdu ne.
Ani od druhé poloviny osmdesátých let, když v Sovětském svazu nastoupil Gorbačov?
Podívejte, v Rusku vládl sice Gorbačov, ale tady byly pořád jen dílčí úlevy, já třeba stále nesměl cestovat ani publikovat. A různé formy útlaku tady přece byly pořád, třeba děti nemohly studovat. I když v SSSR byla glasnosť, tady zůstávalo vše při starém. A informace ze svobodnějších zemí se tu zatajovaly. Já na to adaptoval písničku (Ludvík Vaculík zpívá na melodii Na tom pražským mostě): „Ligačov nám píše ze sovětské říše, abychom jim přišli pomoct, že jsme jim to dlužni. Ej soudruzi, páni, vyměníme s vámi, za jednoho Gorbačova dáme vám je všecky. Tomu ještě hlava při myšlení vstává, těm našim už dvacet roků beznadějně leží. Na tom pražském mostě dávno nic neroste, když ke Hradu pohlédneme, nadáváme sprostě..."
Teď jste mi trochu nahrál, právě na písničky se chci zeptat. Vy je nejen rád zpíváte, ale taky si vymýšlíte, parodujete, tvoříte „ohlasy“ písní českých i moravských, „polepšujete“ písničky. To není jen vaším valašským původem.
Co vás podněcuje?
Prostě to dělám. Sedím nebo ležím a přemýšlím si, a najednou mi to začne zpívat. Nemůžu za to, je to u mě metabolická věc, tělesný produkt. Mně jde jedna písnička za druhou. Raději tedy zavírám dveře, abych tím neobtěžoval ostatní.
Ve svém psaní si většinou neoblékáte těsný kabátek žánru. Román, fejeton, dopis, deník, z deníku přejdete do fiktivní prózy. Říkáte si předem, v jakém žánru hodláte psát?
Ne, je mi to jedno, protože nepíšu kvůli čtenáři ani kvůli literatuře. Já píšu tehdy, kdy já potřebuju, co potřebuju a jak mi to vychází. A tím jsem mimo žánry. Ale je v tom započtena celá moje životní zkušenost, i když to třeba není znát.
Ano, vy vlastně pořád píšete o sobě.
To je pravda. Našel jsem si na to krásnou omluvu - takových jako já je mnoho. Mnozí cítí, myslí a jednají podobně jako já, nemám výjimečné vlastnosti, možná i proto mě lidi berou. To, co píšu, je o nich, ale přitom si můžou s úlevou říct, však je to o něm!
Otevřenost, s níž píšete, není zcela obvyklá, nebo aspoň před Facebookem nebyla. Proto se taky hodně diskutovalo o vašem Českém snáři - pro nezvyklou otevřenost prezentovanou deníkovou formou.
Před Českým snářem byl ještě Rušný dům, který je založen přímo na autentickém deníku, zatímco Český snář je román psaný formou deníku. A víte, čím to všechno je? Tím, že jsem si kdysi začal psát deník.
Kdy to bylo?
Formu deníku jsem objevil už dávno, ještě jako kluk, hned jak jsem odešel z měšťanky. Začal jsem psát u Baťů, kde bylo mučivé, trýznivé prostředí, které člověka drtilo, zbavovalo ho osobitosti. Neměl téměř hodinu, kdy by mohl být jenom sám. A já si to vyřizoval přes deník. Psal jsem o všem, a psal jsem vždycky, v každém kritickém období.
Na počátku byl tedy deník jako východisko z trablů?
Jako sebeočistná metoda. Na besedách říkám rád tuto úvodní větu: „Především vám řeknu, že normální a zdravý člověk nepíše, ale psaní je jediný způsob, jak může zvítězit nad tím, nad čím ve skutečnosti vyhrát nemůže.“ Tím, že o tom píšu, tak se s tím vyrovnám, najdu si smířlivý nebo dokonce vítězný přístup. V literatuře jsem vítězem svých soubojů.
Říkáte, že u Baťů bylo trýznivé prostředí. Ale něčemu vás naučilo, ne?
To je přece totéž. Trýznivé prostředí vás vždycky něčemu naučí. První dobu, čtrnáct dní nebo tři neděle na té škole jsem každou sobotu zápasil s tím, že uteču. Ale já to musel vydržet a překonat. A to je právě zrání, škola života. Schopnost uvědomit si, co můžu udělat, jak se k tomu mám postavit.
Zajímá vás aktuální politika?
Zajímá, paní Vaculíková pečlivě čte všechny noviny, poslouchá zprávy a velice dobře mě informuje. Když se někdy vyjádřím k politice, tak to vím od paní Vaculíkové.
Ale neděláte to moc často.
Ne, já jenom napíšu - Nečasi, drž se! Anebo že nevadí, že komunisté zvítězili ve volbách, protože oni se aspoň trošku odhalí před parlamentními volbami.
Nejste smutný, že komunisti byli v regionálních volbách tak úspěšní?
Ne, vím, že tady funguje příroda, ta říká, že lidé jsou vždy nespokojení s tou vládou, která právě je. A jak to mají projevit? No budou volit proti tomu. S tím se nedá nic dělat.
Co Je teď pro vás důležité?
Zabývám se tématem, o kterém míním psát - že demokracie je překonaná. Stát by měl zřídit odborné direktorium, které by sledovalo, jaké nálady má lid a co se děje v rozporu se zájmem společnosti.
Kdo určí, co je zájem společností?
Odborníci, tím myslím učitele, psychology, doktory, ekonomy... Počkejte si, až to napíšu. Bude to ve speciálu Reflexu. Téma zní: prezident, nebo vladař.
Co si o tom myslíte vy?
Jestliže je zvolen prezident, má si počínat jak vladař. Protože lidi, kteří ho volili, by měli vědět, co se od něj dá čekat.
Váš román Sekyra právě vychází jako audiokniha, čte ji Jan Kačer...
...to jsem moc rád, to je člověk, kterému plně důvěřuji.
Však on si vaší knihy taky velice váží, řekl o ní: „Vaculíkův svět je ve své podstatě světem mým, Vaculíkův otec byl mým otcem...“ Přitom žil v úplně jiných podmínkách než vy. Sekyra stále silně působí i na současné čtenáře. Proč podle vás pořád funguje?
Protože podmínky, rekvizity života se sice mění, ale lidi zůstávají stejní.
Snímky Tomáš Tesař